Crochet - Decorations · Virkat - Dekorationer

Christmas Lightholder

Hej!
När jag släppte
detta mönster förra året blev det en riktig hit vilket jag tycker är så kul! Därför tänkte jag passande nog (även ute i god tid) presentera dessa ljushållare i jul-skrud. Hoppas dessa får pryda en hylla hemma hos dig i jul.
Jag har använt Catona-garn från 
Favoritgarner.

Köp ditt garnpaket med alla färger som behövs HÄR.

EDIT 2020-11-09 – ett nytt uppdaterat mönster samt tillgång till detta finns att läsa mer om HÄR.

Jag ber er snälla som delar era bilder i sociala medier att länka till min blogg och tagga mig på Instagram med @mydiy.se och #mydiyse

Om du gillar min design, skulle jag bli jätteglad om du bjuder mig på en kopp kaffe ♥
If you like my design, I would be really happy if you bought me a cup of coffee ♥

Hi!
EDIT 2020-11-09 – a new uppdated version with the old pattern as well can be found HERE.

This pattern has been a real favourite for a lot of Swedish crocheters since I released this pattern last year. Now it’s a bit updated with christmas-inspired figures instead.
The yarn I’ve used is Catona from Scheepjes, I got mine at Favoritgarner (world wide  delivery).

I’ve placed like small stones or other little heavier things in the bottom before the stuffing to make it stand better.

Buy your yarnpackage with all colors you need HERE.

IMG_4170

By: Marie Cederborg

43 kommentarer på “Christmas Lightholder

  1. Hej! Vilket fint Luciatåg. Måste bara virka det. Börja nu så kanske……. Men jag kan inte skilja på när jag ska använda Catona 106 Snow White och Maxi Bon Bon 106 White. Kan du hjälpa mig?

    Gilla

    1. Hej! Vad kul, tack 🙂 Maxi BonBon används egentligen bara till tomteluvans vita boll, lucians ljus till kronan samt stjärngossens stjärna (om man vill virka med dubbelt garn där). Ska förtydliga i mönstret 🙂

      Gilla

  2. Hej! Används virknål 2,5 mm till ljushållarna och 3 mm till kroppen? Förstår om jag ska använda 3 mm till stjärnan eftersom det är flera trådar. Har även tittat på den söta julgruppen och där används 2,5mm
    till kropparna.

    Gilla

  3. Hej!
    Ska testa att göra dessa men funderar lite på antal gram jag ska välja på garnet?
    Det finns i allt från 25,50 till 100 gram.

    Gilla

  4. Hej!
    En fråga, överst i beskrivningen står det att man än ha två virknålar 1.75 och 3 mm. Längre ner står inget om 1.75 men om en virknål 2.5. Jag blir lite förvirrad vad ska man använda för nålar?

    Gilla

    1. Hej!
      Ojdå, jag ska lägga till detta. 1,75 ska du använda när garnet maxi bonbon används, 2,5 står med som eventuell till ljushållaren då mina blev något stora med 3,0 😊

      Gilla

  5. Hej!
    Skulle vilja se en bild på pepparkaksgubben. Är i startgroparna till dessa vackra skapelser men med ett annat garn😍
    Hoppas på en bild😀

    Gilla

  6. Jag har utgått från ditt mönster men utvecklat det lite och har pimpat mina mer.
    Använder glittriga piprensare för att göra glitter i håret och runt magen på tärnan. Har tre stjärnor på stjärngossen.
    Röd rosett i bandet runt magen på lucian samt har gjort en pepparkaksgubbe.
    Väljer att virka i nästan vilket bomullsgarn som helst både 4/8 samt 8/8 beroende på vilken storlek jag vill ha.

    Gilla

    1. Alla gör som dom vill men jag utgår från garn och att de som skapar har det hemma alt kan köpa det på ett o samma ställe 👏🏻 Hoppas du gillar mitt mönster!!

      Gilla

  7. Hi! Thank you for the pattern, they are cute! 🙂 I have one question, though. How do you balance them? I crocheted one, stuffed it properly, but when I put the light in the holder, the whole figure just skipped to the front. Did you put something heavy on the bottom before you stuffed it? Thank you for you answer.

    Gilla

  8. Hei My,

    Searching on Pinterest, I found your pattern of the lightholders last week. I love them very much and started crocheting them right away. I could not finish them yet, because I had to wait for the safety eyes I ordered. I wanted to continue today, but to my shock, the pattern is gone! Is there anyway to get it, eventhough you mention on your site that it is not available anymore? I have almost finished 3 pieces, except for the hair of the pretty angels…

    Best regards,

    Natasja

    Gilla

Lämna en kommentar